zijn teflon (deeltjes) van een anti aanbak laag (bv tefal pan)schadelijk bij consumptie voor de menselijke gezondheid ? en zo ja in welke mate

graag linkjes
tefal claimt absoluut geen schade
en zijn er ziektegevallen bekend van teflon gezondheids problemen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.6K
flyingcrow
12 jaar geleden
Dit is een vraag die ik ook van plan was te stellen,dus nu weet ik dat ik een paar oude tefal-pannen niet naar de vlooienmarkt-inzamelaar moet brengen maar bij het oud ijzer doe!!Goede vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx

Antwoorden (3)

De stof wordt momenteel onderzocht op zijn kankerverwekkende eigenschappen. Als wordt bewezen dat deze stof inderdaad kankerverwekkend is zal de productie van Teflon waarschijnlijk verboden worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De meesten onder ons hebben natuurlijk allang gemerkt dat er heel snel beschadigingen optreden in het oppervlak. En niet iedereen staat er bij stil dat dit heel ongezond is en dat kleine deeltjes van de coating op die manier in ons voedsel terechtkomen. Zelfs al ben je nog zo voorzichtig en gebruik je altijd houten lepels, dan kun je nog het verslijten niet tegengaan want deze pannen en potten verslijten ontzettend snel.

Giftige gassen.
Wat ook veel mensen niet weten is dat er tijdens het bakken giftige gassen vrijkomen. Je kunt dat vooral goed merken als je vogels in huis hebt. Vogels hebben hele kleine longen en zijn erg gevoelig voor giftige gassen in huis. Tijdens feestje waarbij het gourmetstel tevoorschijn word gehaald is het zeer wel mogelijk dat uw lieve vogeltje het leven laat. Puur door vergiftiging!
fremar
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ehhh - worden die vogels niet ziek van *andere* gassen die tijdens het gourmetten ontstaan?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee cryo, die pannen zijn zeer schadelijk voor vogels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vogels moeten ook niet kokkerellen ! lolletje
Er wordt toegegeven dat teflon dodelijk kan zijn bij vogels.De gassen van teflon vergiftigen vogels. Zij stikken in hun bloed omdat hun longen zich hiermee vullen. Ook wordt toegegeven dat door deze gassen bij mensen griepachtige verschijnselen kunnen worden veroorzaakt, die over het algemeen na enkele dagen zijn verdwenen.
Dit wordt 'teflon griep' genoemd.
De lange termijn effecten zijn nooit onderzocht. Het is namelijk bekend dat deze schadelijke stoffen pas vrijkomen bij temperaturen boven 340 graden C. Deze temp. zullen die pannen bij het koken niet bereiken.

Onlangs is ee echter door een universitaire professor in voedselveiligheid door onderzoek vastgesteld dat een lege pan na 5 min. verhitting op een elektr. kookplaat die temp. al bereikt heeft en zelfs overschrijdt.
Hieruit bleken 6 gevaarlijke stoffen vrij te komen waaronder 2 kankerverwekkende.

Verder is bij uitgebreide steekproeven in labs wereldwijd gevonden dat vrijwel alle mensen het kankerverwekkende
c-8 in hun lichaam hebben. Aangezien deze stof een belangrijk onderdeel van teflon is, wordt aangenomen dat het wijdverbreide gebruik van pannen met antiaanbaklaag
en andere producten waarin tefal is verwerkt de oorzaak is van de aanwezigheid van deze stof bij de mens.
De stof wordt momenteel onderzocht op zijn kankerverwekkende eigenschappen en indien blijkt dat deze stof inderdaad k-verwekkend is, zal de productie van teflon waarschijnlijk verboden worden.

Je zult door het gebruik van deze pannen dus niet meteen ziek worden. Hooguit wat griepsverschijnselen kunnen optreden. De lange termijn effecten kunnen wel voor ernstige klachten zorgen als je stelselmatig je pan droog verhit op hoge temperatuur, maar dit wordt altijd afgeraden als je de pan al voor het eerst koopt en je de gebruiksaanwijzing eerst leest.Dit zal je dus niet doen.
Wel belangrijk is om je pan bij beschadiging ook daadwerkelijk niet meer te gebruiken. Ook dit staat duidelijk aangegeven in de gebruiksaanwijzing.
Gebruik ook altijd pannen met een antiaanbaklaag van goede kwaliteit, hiervan heb je ook langer plezier.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er is nu een nieuwe coating die wordt gebruikt bij antiaanbakwerking nl; Thermolon'. Er is gebruikt gemaakt van keramische technologie. Hierbij zijn niet de schadelijke' teflonstoffen'gebruikt en kan bovendien tot 450 graden C. verhit worden. Daarmee is dit een gezondiger alternatief voor teflon.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/41752-thermolon-de-veilige-antiaanbaklaag-in-de-koekenpan.html
amc
12 jaar geleden
Medewerkers die met Teflon werken, krijgen wat genoemd wordt 'Teflonkoorts'. Voor mij reden om niet langer mee te doen met 'het opeten van mijn eigen pan'.